Образование на бъдещето: да намерим решенията заедно

Това е блогът на отворената дигитална мрежа EDIT на MOVE.BG. Статиите са достъпни и на официалния сайт на MOVE.BG.

Гледайте на живо тук специалната дискусионна програма на паневропейския образователен хакатон DigiEduHack 2020, в която ще се включи и Саша Безуханова, основател на MOVE.BG.

Как технологиите могат да помогнат на образователния процес в условията на световна криза и дигитална трансформация? Какви са уменията на бъдещето, на които трябва да се научим, за да получим успешна реализация в утрешния ден? Какво означава учене през целия живот и каква е неговата роля и значение?

Чуйте отговорите по време на втория ден на специалната онлайн дискусионна част на паневропейския образователен хакатон DigiEduHack 2020. На 13 ноември от 11 часа българско време експерти от цяла Европа ще дискутират как да се адаптира образователният сектор спрямо нуждите на обществото в епоха на дигитална трансформация. Участник във форума е и Саша Безуханова, основател на MOVE.BG и част от управителния орган на хакатона Steering Group. Гледайте дискусията онлайн тук – във видео прозореца по-надолу в статията.

Програмата 

Дискусионната част на DigiEduHack 2020, озаглавена “Main Stage: Berlin”, започва в 11 часа българско време. Участниците във форума трябваше да бъдат на сцената в германската столица, но заради ситуацията с коронавируса те ще се включат онлайн от своите страни, а на сцената ще бъдат само водещите. На 13 ноември организаторите са предвидили онлайн излъчването на три панела с експерти, представяне на специално изследване за дигиталните технологии в образованието, както и четири формата, разказващи за участниците в хакатона.

Първата дискусия, която започва веднага след откриващата част за деня, е посветена на образователните умения на бъдещето и на ученето през целия живот. Участници са:

    • Саша Безуханова, основател и председател на Борда на MOVE.BG;
    • Проф. Петри Суамала, вицепрезидент на финландския университет Аалто, отговарящ за образователните политики;
    • Антоанета Ангелова-Кръстева, директор за иновации, международно сътрудничество и спорт в генерална дирекция “Образование и култура” в Европейската комисия;
    • Рона ван дер Зандер, основател на образователните стартъпи GrowbeYOUnd и si:cross;
    • Давид Миделбек, основател на организацията GrowbeYOUnd & si:cross, която подпомага развитието на цифрови умения сред студентите;

Тази дискусия ще продължи до 11:45, когато програмата продължава с представянето на специалния доклад-мониторинг, посветен на образователните практики в дигиталната епоха. След обедната почивка програмата продължава в 15:151, като двата дискусионни панела през тази част от програмата са посветени на ролята на цифровите и зелени умения на учениците за създаването на иновации, както и как съвети за пътя от превръщането на една идея в реалност.

DigiEduHack се организира от Европейската комисия и партньори, но надхвърля границите на Европейския съюз, като за тазгодишното издание има записани над 2400 участници от 36 страни. Те търсят иновативни решения на 64 предизвикателства пред образователния сектор. За съжаление, от България нито една образователна организация не се включи като локация-домакин. Предстои да разберем дали има регистрирани български участници за някое от предизвикателствата на организации домакини от градове извън страната.

Гледайте дискусионната част на хакатона “Main Stage: Berlin” на живо тук, видеото е достъпно и като запис след края на живото излъчване:

В търсене на решения

64-те предизвикателства по време на DigiEduHack са групирани в няколко основни теми:

  • Достъпност и наличност – как технологиите могат да помогнат за подобряване на достъпа до образование и до образователни ресурси и да направят средата достъпна, иновативна и включваща;
  • Предизвикателства пред основите на образованието – как цифровата трансформация и ежедневното използване на технологиите могат да трансформират образователните модели и да променят положително начина, по който се учи, преподава и оценява;
  • Образователни пространства и педагогически методи – как технологиите могат да помогнат за по-ефективно и добро взаимодействие между учители и ученици, както и между преподаватели и студенти;
  • Преживяването по време на образователния процес – как технологиите могат да помогнат образователните методи и практики да бъдат по-близки до реалния свят, както и ученикът да бъде поставен в центъра на образователния процес, а не административните изисквания;
  • Придобиването на индивидуални умения – как технологиите могат да помогнат учениците и студентите да станат активни граждани и да бъдат подготвени за пазара на труда;
  • Организационните способности на училища и университети – как технологиите могат да помогнат за създаването и прилагането на иновативни и модерни учебни планове;
  • Директно въвеждане на нови технологии в сектора – как проекти с изкуствен интелект или друг тип експериментални решения могат да помогнат за подобряване на учебния процес;
  • Използване на големи данни – как умното управление на данните може да помогне за преодоляване на предизвикателствата и слабостите в сектора и за засилване на ролята на образованието;
  • Други – всякакво друго приложение на новите технологии в образователния процес, извън посочените осем теми.

MOVE.BG и отворената наука

MOVE.BG работи системно в подкрепа на българските учени чрез популяризиране на тяхната дейност и свързването на новаторите в тази сфера. Заедно със сп. “Българска наука” организираме “Науката решава проблеми – предаване, в което млади учени разказват за себе си и своята работа през призмата на това как науката променя живота на хората и разрешава конкретен проблем.

MOVE.BG работи активно и на европейско ниво. Бяхме домакин на българската спирка от мащабната обиколка на Европа – R&I Tour d’Europe, организирана от консултативната група RISE. В резултат на срещите беше издаден сборник със 101 идеи за бъдещето на научните изследвания и иновациите в Европа , съдържащ обобщените резултати, включително идеи на българските учени.

Създаваме заедно нашето утре!