Това е блогът на отворената дигитална мрежа EDIT на MOVE.BG. Статиите са достъпни и на официалния сайт на MOVE.BG.*
Международният форум събира в София специалисти от различни сфери на иновациите и дигиталната икономика, които ще представят ключови елементи за прехода към по-устойчиви модели.
От нови модели на мислене и иновиране с уважение към природата, през подобряване на средата за работа и привличане на качествени специалисти, до повишаване на финансовите резултати – това са част от ефектите от преминаването към по-зелени модели в бизнеса. Устойчивост, зелени иновации и инклузивност отдавна не са изолирани понатия. Те проникват във всички нива на организациите на бъдещето и всеки един сектор, а редица изследвания показват, че основен двигател на тези процеси са именно жените.
Това е и темата на тазгодишното издание на SHEleader@digital – конференцията, посветена на жените лидери в света на технологиите и иновациите. За трети път на 6-ти октомври 2022 в София бутиковият форум ще събере на сцената на “Топлоцентрала” над 20 изявени български и международни бизнес лидери и лектори за обмен на опит и разгорещени дискусии отвъд корпоративните клишета. Събитието представя седем пътеки към по-зелени и устойчиви организации и практични стъпки за извървяването им. SHEleader@digital 2022 се организира от Българския център на жените в технологиите (BCWT), MOVE.BG и EDIT.
7 пътеки към по-устойчиво бъдеще за бизнеса
- Основополагащ елемент на всяка качествена дискусия за зелена трансформация са ценностите, върху които стъпва тя. Затова в програмата на SHEleader@digital e поставен акцент върху устойчивостта като ценност или с други думи – отглеждането и подхранването на зелена корпоративна и организационна култура. В интерактивен формат лектори и публика ще изследват защо и как се изгражда такава култура (имената на лекторите и компаниите в програмата по-долу).
- Конкретни корпоративни практики за зелена трансформация на бизнеса е втората пътека, по която лекторите на SHEleadeer@digital ще преведат аудиторията. Как компаниите трансформират бизнес практиките си по посока на устойчивост и как да избегнем greenwashing, какво още утре може всеки присъстващ да интегрира в организацията си, ще коментират представители на технологичните гиганти Cisco и HPE, телекомa Yettel и международната компания за управление на водни ресурси Veolia.
- Някои са родени зелени. Ако малките и средни компании са гръбнакът на eвропейската икономика, то стартъпите са ракетоносителят към по-устойчиво бъдеще. За тенденциите в стартъп средите и зелените иновации, които се търсят и предлагат на пазара, ще разкажат от кухнята основатели от сферата на нулвия отпадък (LAM’ON), пречистването на водите (Enova H20) и хранителните иновации.
- Обратими ли са климатичните промени и можем ли, създавайки технологии в хармония с природата, да подпомогнем нейното възстановяване? За ролята на природо-базираните решения отговор ще потърсим с WWF, глобалната природозащитна организация, и Pollenity, български стартъп, създал технологично решение, спасяващо пчели по целия свят. През последните 2 години Mastercard подкрепя различни каузи, които се борят за спасяване на биоразнообразието на планетата, обединявайки усилия с различни институции от банковия сектор, публичния сектор, неправителствени организации и технологични компании. Посветена на технологията и добрата кауза, през 2021 компанията разработи банков продукт от ново поколение, който подпомага мечешкия отряд на WWF – специална карта от рециклирана пластмаса, която превръща картодържателите в дарители. Тази година поставя сериозна заявка да ангажира максимално много от клиентите си в платформата istinskimed.bg, където да имат възможност да закупят мед или осиновят кошер от селектирани и проверени пчелни фермери.
- Терминът ESG напоследък се чува все по-често в бизнес средите. Рамката за оповестяване на екологичното, социално и корпоративно въздействие на бизнесите всъщност е един дълъг и изискващ отдаденост път, който съвременните компании трябва да извървят. Защо ESG е една инвестиция в устойчивост с висока възвращаемост? По-конкретно какво мотивира бизнесите да влагат устойчивост като метрика за развитието си, наистина ли ESG повишава конкурентоспособността, покачва цената на акциите и какво търсят инвеститорите, ще чуем от един от най-успешните европейски ESG стартъпи PlanA, и представители на финансовия сектор.
- Ръководените от жени компании по-често успяват да намалят въглеродния си отпечатък драстично, показват проучванията. В същото време значително по-малки са инвестициите в бизнеси на жени (едва 1% от рисковото финансиране). Разпознават ли инвеститорите зелените проекти, основани и управлявани от жени предприемачи и бизнес лидери, и какъв път още има да се извърви, ще коментират представители на двата фонда за рисково инвестиране New Vision 3 и LauncHUB и най-голямата българска банка – ОББ.
- И не на последно място, природата винаги е била една от музите на артистите в най-широк смисъл. Как обаче днес се е изменила ролята й в съзидателния процес на изкуствата и креативната индустрия? Вреди ли на околната среда NFT културата? Може ли дигиталното изкуство да ни върне към природосъобразен начин на мислене? След кратък пърформанс на съвременния артист Албена Баева, в разговора ще се включат представители на Европейския институт за иновации и технологии (EIT), блокчейн-базираната платформа за артисти Evedo, както и ръководителят на бъдещия арт център в Габрово “Кристо и Жан Клод”, за да очертаят пътищата за изграждане и подкрепа на една вдъхновена от природата и природосъобразна креативна икономика.
Освен богата съдържателна част, SHEleader@digital ще предложи на участниците си и палитра от сетивни преживявания и арт инсталации – виртуална изложба Cyber Folk, инсталация на съживяващите занемарени градски пространства “100 Стола”, и част от трилогията “Съобщения от изкуствен интелект” на Албена Баева. Всичко това и още изненади ще приюти на 6-ти октомври “Топлоцентрала”, единствен по рода си в София интердисциплинарен център за обмен между изпълнителските, визуалните изкуства и музиката.
Билетите за SHEleader@digital 2022 са вече в продажба. Количествата за присъствено съпреживяване* на събитието са ограничени и могат да бъдат закупени тук. Организаторите предоставят и възможност за онлайн включване на символична цена.
SHEleader@digital 2022 се осъществява под патронажа на Мария Габриел, европейски комисар за иновации, научни изследвания, култура, образование и младеж, и с подкрепата на Изпълнителна агенция за насърчаване на малки и средни предприятия (ИАНМСП), Schwarz It, Mastercard, Обединена българска банка (ОББ), Yettel, HPE operated by Selectium, Bulgarian Stock Exchange, Cisco, Evedo, SuperHosting.
*Официалният език на събитието е английски, като на място в залата има осигурен симултанен превод.